مجتبی شاکر

چگونه کسب و کار خود را رونق دهیم؟

کسب و کار خودت رو رونق بده قبل از اینکه از رقبا عقب بیفتی! در این مقاله قصد داریم تا شما را موضوعاتی مواجه سازیم تا با کمی توجه به آنها بتواند کسب و کار خود را رشد و توسعه دهید.

سبک زندگی و تاثیر آن در کسب و کار

تصور این موضوع که در سن 80 سالگی با فرزندان و نوه‌های خود به کوهستان رفته و انرژی شما از افراد جوان بیشتر باشد برای شما سخت است؟ این موضوع را می‌توانید با تغییر سبک زندگی خود به واقعیت تبدیل نمایید. این موضوع برای صاحبان کسب و کار می‌بایستی از اهمیت بیشتری برخوردار باشد زیرا تأثیر این موضوع بر روی چابکی و بروز بودن کسب و کار بسیار چشمگیر است. سبک زندگی شما تا حد بیسار زیادی بر روی کسب و کار شما تأثیر گذار است.(عقل سالم در دن سالم)

با مطالعه زندگی نامه افراد مشهور و موفق می‌توانید به سادگی این مسئله را درک نمایید. شاید بگویید که برخی از افراد با سبک زندگی نا مناسب هم در گذشته به موفقیت رسیده باشند ولی باید به این نکته توجه داشت که موفقیت در کسب و کار صرفاً معیار مناسبی برای موفقیت یک انسان در طول زندگی به شمار نمی‌رودیک فرد می‌بایستی در تمام جوانب زندگی بتواند به آرزو و اهداف خود در سلامت کامل دست یابد. پس از همین رو با یک برنامه ریزی صحیح در جهت اصلاح سبک زندگی خود اقدام کنید تا در 80 سالگی به همراه خانواده در قله کوه پرانرژی‌ترین فرد باشید.

کسب و کار موفق

تغذیه مناسب، ورزش کردن و بسیاری از دیگر فعالیت هایی که از نظر جسمی و روحی برای بدن میتواند مفید باشد تاثیر زیادی در کسب و کار شما نیز خواهد داشت.

مرور دوباره کسب و کار

فرض کنید که در حال حاضر در نقطه شروع ایستاده اید و برای راه اندازی کسب و کار خود اقدامی انجام نداده اید یا در حال راه اندازی کسب و کار خود هستید. چه می کنید؟

در هر مرحله از کسب و کار خود که قرار دارید با تصور این موضوع در بازه های 3 تا 6 ماهه این شرایط رو برای خود فرض نموده و این سوال را از خود بپرسید. این سوال میتواند تاثیر زیادی بر تصمیم گیری های آینده شما داشته باشد.با این کار در دوره های پیوسته تاثیر یک مشاوره را برای شما خواهد داشت. زیرا برخی مسائل کاری را وقتی میتوان بهبود بخشید که بتوان آن ر از جوانب مختلف ارزیابی نمود و شما با این کار در رابطه با آن موضوه از نگاه نقشه شروع مجدد در نظر میگیرید.

برای تمام فرایند هایی که نیاز به بهبود دارند این کار را انجام دهید وآنها را با این روش بهبود دهید. البته این کار برای کسب و کار های کوچک ار اثر بخشی بیشتری برخوردار است زیرا در کسب و کار های بزرگ با توجه به پیچیدگی فرایند ها امکان بهبود برخی از فرایند ها در زمان کوناه فراهم نمی باشد و معمولا دوره های اناجام این روش سالانه ویا هر چند سال یکبار می باشد.

کسب و کار کار هایی که با این روش میتوانند اصلاحات خود را در زمان کو تاه تری اناجام دهند عبارتند از: کسب و کار های خانگی، کسب و کار های اینترنتی،فروشگاه های اینترنتی منطقه ای و تمام کسب و کار هایی که در دسته بندی کسب و کار های کوچک و متوسط قرار دارند.

بازاریابی دیجیتال یا دیجیتال مارکتینگ

در هر کسب و کاری که مشغول به کار هستید چه کسب و کار سنتی و چهکسب و کار آنلاین، میبایستی برای این بخش یعنی دیجیتال مارکتینگ برنامه ریزی و استرتژی داشته باشید. یک استراتژی خوب در دیجیتال مارکتینگ نه تنها باعث پیشبرد فروش و رونق کسب و کار می گردد، بلکه هزینه های مارکتینگ شمار را نیز کاهش می دهد. به طور مثال یک فروشگاه مبلمان منزل بدون انجام دیجیتال مارکتینگ در طول سال اقدام به تبلیغات گسترده به صورت بنرهای تبلیغاتی محیطی می نماید. هزینه های تبلیغات محیطی را در نظر بگیرید و تاثیر آن بر مخاطبین هدف بسیار ناچیز می باشدچون تبلیغات محیطی یکی از انواع تبلیغاتی می باشد که هدفگذاری دقیقی نسبت به مخاطبین ندارد. حال با انجام دیجیتال مارکتینگ میتوانید علاوه بر هدفمند نمودن تبلیغات، هزینه های تبلیغات را نیز کاهش داده و اثر بخشی بیشتری نسبت به انواع تیلیغات سنتی را تجربه نمایید. ابزار هایی که در دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی اینترنتی میتوانداز آنها استفاده کنید عبارتند از : سئو و بهینه سازی سایت، ایمیل مارکتینگ،بازاریابی محتوا، هوشمند سازی کسب و کار و ساخت اپلیکیشن موبایل

پیشنهاد می کنیم که قبل از اینکه رقبای شما در این عرصه وارد شوند شما اقدام نمایید.

از منطقه امن فاصله بگیرید

شاید بپرسید که چرا باید از منطقه امن کسب و کار خود فاصله بگیرید. واژه اقیانوس آبی و اقیانوس قرمز را شنیده باشید. پیشنهاد می کنیم در مورد  اقیانوس آبی کسو کار خود تحقیق نمایید. در هر کسب و کار، فضاهایی که در آن برای جذب مشتری و فروش از رقابت بیشتری برخوردار است به عنوان اقیانوس قرمز یاد می شود.( این واژه به این معنی است که در اقیانوس، هر نقطه ای که کوسه های بیشتری در آنجا زندگی می کنند  بدست آوردن غذا نیز سخت تر و دشوار تر است و همیشه برای شگار می بایستی تلاش بیشتری کنند. حال در اقیانوس آبی تعداد رقبا برای بدست آوردن شکار کمتر بوده و یا در برخی مواقع هیچ رقیبی وجود ندارد و زندگی در این منطقه دغدغه کمتری برای زنده ماندن برای کوسه را دارد.

با این تعریف شما کدام منطقه را برای کسب و کار خود انتخاب می کنید. با کمی تفکر به سراغ اقیانوس آبی حرکت می کنید. این یعنی اینکه از منطقه امن خود فاصله بگیرید. این کار باعث رشد و رونق کسب و کار شما خواهد شد. شاید در ابتدا این کار رای شما کمی سخت باشد  اما با شناسایی بازار های جدید می توانید مخاطبین خود را در این مناطق کشف نموده و بدون داشتن رقیب در آن بازار ها  از کسب در آمدتان لذت ببرید.

ایده های خلاقانه داشته باشید

در تمامی کسب و کار ها هرگاه یک ایده جدید وارد می شود معمولا آن سازمان یا شرکت  با یک مرحله جدیدی از چرخه کسب و کار خود مواجه میگردد. چرخه عمر هر بیزینس از 4 بخش تشکیل می شود . این مراحل مطابق با شکل زیر از مرحله ایجاد، رشد، بلوغ و مرحله افول تشکیل می گردد.

در هر بیزینس مس بایستی در مرحله رشد و بلوغ به فکرایجاد یک خلاقیت و نوآوری جدید باشید. مدیران کسب و کار هایی که درمرحله بلوغ به این موضوع توجه نمی کنند  با توجه به نوع کسب و کار پس از مدت کوتاهی وارد مرحله افول شده و بعد از مدتی بیزینسشان از بین می رود.

شاید به خاطر آورید که برند های بزرگی در دوره رشد و بلوغ خود به محبوبیت خوبی دست پیدا کرده اند ولی در حال حاضر دیگر اثری از آنها نیست.(صا ایران – ارج – کفش ملی) پس تا دیر نشده این موضوع را در دستور کار خود قرار دهید.

افزایش مهارت های فردی

افزایش رشد فردی برای همه افزاد امری لازم و ضروری  می باشد چه افرادی که صاحب کسب و کار خود هستند و چه افرادی که به عنوان  کترمند فعالیت می کنند. مهمترین و بهترین سرمایه گذاری زندگی هر فرد، سرمایه گذاری روی خودش است. این یعنی هر فردی می بایستی برای توسعه فردی خود برنامه ریزی نماید و در راستای رسیدن به آن تلاش نماید. نمونه هایی از این سرمایه گذازی های فردی: شرکت در دوره های تخصصی، مطالعه کتاب و مجلات تخصصی بازدید از نمایشگا های تخصصی و ایجا ارتباط با افراد موفق در حوزه کاری خود و بسیاری دیگر از این دسته فعالیت ها که باعث بالا بردن دانش و توانایی های فردی شخص می گردد. این کار در طول زمان شما را به فردی تاثیر گذار در حوزه کاری خود تبدیل می نماید که میتوانید در کسب و کار خود موفق باشید.

امیدواریم با خواندن این مقاله تاثیری هر چند ناچیز در کسب و کار شما  داشته باشیم.

 

 

خروج از نسخه موبایل